Polscy innowatorzy opracowują nowatorki plaster dedykowany przede
wszystkim dzieciom zmagającym się z otyłością. Produkt poprawi komfort
życia wielu innych osób narażonych na otarcia – także sportowców. Za
rewolucyjnym rozwiązaniem w skali światowej stoi Urszula Markowicz-
Jureczko, właścicielka firmy AXYZ z Pawłowic.
Otyłość u dzieci stała się globalnym problemem. Niestety niesie za sobą poważne
konsekwencje zdrowotne, w szczególności w dorosłym życiu. Taki stan rzeczy
powoduje przede wszystkim nieprawidłowy styl życia oraz zła dieta wpływająca na
zwiększoną energię dostarczaną z pożywieniem w stosunku do zapotrzebowania
młodego organizmu.
Urszula Markowicz-Jureczko koncentruje się od lat w swojej pracy na pomocy
ludziom z problemami zdrowotnymi. – Z obserwacji i doświadczeń narodził się
pomysł na opracowanie nowego materiału ochronnego, optymalnego dla ciała dzieci
otyłych – przybliża genezę powstania projektu. – Z bólem, jaki powstaje w wyniku
otarć skóry mają na co dzień do czynienia w szczególności ludzie młodzi. Powoduje
on niechęć do różnych form aktywności, a to przekłada się na stan zdrowia.
Rezygnacja z ruchu występuje szczególnie w trakcie upałów podczas wakacji. I
właśnie widok dzieci oraz młodzieży mającej problem z normalnym poruszaniem się
ze względu na liczne otarcia zainicjował powstanie naszego projektu – tłumaczy
inicjatorka przedsięwzięcia pt. „Opracowanie nowego materiału ochronnego do celów
profilaktycznych i regenerujących o optymalnych właściwościach przylegania do
powierzchnia ciała dzieci otyłych”.
Pomysł został doceniony przez ekspertów oceniających wnioski zgłoszone w
konkursie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości „Schemat małych grantów dla
przedsiębiorczych kobiet” finansowanym z Funduszy Norweskich. Dzięki
przyznanemu dofinansowaniu powstaje innowacyjny plaster wyróżniający się
elastycznością, wytrzymałością, działaniem nawilżającym, odprowadzaniem
nadmiaru wody oraz ciepła, a przy tym ma właściwości maskujące.
Jego najważniejszą cechę jest dostosowywanie się materiału do powierzchni skóry
dzięki wysokiej elastyczności oraz wykazane w badaniach klinicznych działanie
niedrażniące i nieuczulające m.in. dzięki zastosowaniu substancji pochodzenia
naturalnego oraz materiałów o wysokiej kompatybilności z powierzchnią skóry
człowieka. W projektowaniu materiału uwzględniono również aspekt środowiskowy
tzn. materiał jest biodegradowalny a więc po spełnieniu swej funkcji nie będzie
szkodliwy dla środowiska Innowacyjny materiał profilaktyczno-regenerujący może
zrewolucjonizować codzienne życie dzieci i młodzieży zmagających się z
nadmiernymi kilogramami. Produkt zniweluje ból, który utrudnia codzienne funkcjonowanie, a w szerszej perspektywie tworzy szansę powrotu do pełnej aktywności fizycznej.
Współtwórcą projektu jest dr inż. Andrzej Hudecki który na co dzień pracujący w Sieci
Badawczej Łuksiewicz – Instytutu Metali Nieżelaznych. Jak podkreśla naukowiec,
bardzo ważną zaletą materiału jest jego działanie profilaktyczne rozumiane jako
oddalanie ryzyka powstania otarć. Otarcia są źródłem bólu, ból uniemożliwia aktywność ruchową, zmniejszona aktywność ruchowa prowadzi do otyłości a ta w konsekwencji jest powodem powstawania wielu chorób. Zatrzymanie tego negatywnego procesu poprzez eliminowanie ryzyka powstania bólu w ujęciu całościowym oddala ryzyko powstawania chorób. Nasz produkt , ma za zadanie oddalać ryzyko powstania otarć a także ran – zapowiada Andrzej Hudecki.
Urszula Markowicz-Jureczko i doktor widzą bardzo duży potencjał w wynikach
końcowych projektu, a ich współpraca na linii biznes-nauka przynosi stały rozwój
przedsięwzięcia i wielkie nadzieje na przyszłość. Jak tłumaczy dr inż. Andrzej
Hudecki bardzo dużą rolę w opracowywaniu nowych rozwiązań ma silna współpraca
nauki i biznesu. Wynika to z dwóch faktów: pierwszym jest nauka, która jest źródłem
wielu innowacyjnych rozwiązań, drugim biznes który podejmuje działania w obszarze
spełniania potrzeb społeczeństwa. Dlatego łącząc oba elementy i zacieśniając
współpracę na linii nauka-biznes możliwe jest wypracowywanie innowacyjnych i
jednocześnie praktycznych rozwiązań. W celu realizacji projektu, Urszula Markowicz
– Jureczko nawiązała współpracę z Siecią Badawczą Łukasiewicz – IMN,
Uniwersytetem Rzeszowskim, gdzie wykonywano większość specjalistycznych
badań materiałowych, a wszystko to odbywało się w oparciu o mentoring dr hab. n.
med. inż. Artura Cieslar-Pobuda z Uniwersytetu w Oslo z Norwegii.
Zasięg oddziaływania projektu jest szeroki. Twórcy rozwiązania dedykują go również
sportowcom doświadczającym otarć niemalże każdego dnia, kobietom w ciąży, które
odczuwają dyskomfort podczas ruchu, chorym na cukrzycę, wymagającym
zabezpieczenia stopy cukrzycowej, a także osobom z odleżynami.
– Przebadaliśmy jedenaście substancji, które możemy dopasować do konkretnej
grupy odbiorców – podkreśla właścicielka AXYZ.
Ze względu na globalną nowatorskość rozwiązania, firma nie ogranicza się tylko do
polskiego rynku. Planuje ekspansję zagraniczną.
– Widzimy ogromny potencjał do wdrożenia materiałów w Wielkiej Brytanii oraz w
USA. Przyświeca nam strategia wprowadzenia produktu na rynek polski z
równoczesną sprzedażą licencji za granicę. Problem poruszony w projekcie nasila
się na zachodzie, dlatego zapotrzebowania na tego typu rozwiązanie będzie
naprawdę duże – mówi Urszula Markowicz-Jureczko.
Plany są ambitne, dlatego firma chce uruchomić park maszynowy i rozpocząć
produkcję, jeżeli pozyska na ten cel środki pochodzące od inwestorów. Drugą opcję
stanowi zlecanie firmom podwykonawstwo poszczególnych elementów, które będą
składane w jedną całość. Fundamentalną rolę w procesie pozyskiwania partnerów biznesowych odgrywa promowanie projektu we mediach, które w obecnych czasach
mają największą skuteczność informacyjną, a także podczas konferencji z udziałem
środowiska medycznego
– Już prowadzimy rozmowy z sieciami aptek i hurtowniami farmaceutycznymi, co
stanowi zapowiedź wdrożenia nowego produktu – mówi właścicielka AXYZ, która
wykorzystuje we własnym przedsiębiorstwie doświadczenia i sukcesy z pracy w
branży farmaceutycznej, medycznej i biotechnologicznej.
Jak zaznacza, rynek farmaceutyczny jest trudny do zdefiniowania ze względu na
swoje twarde zasady. Sieci apteczne to w dzisiejszych czasach potentaci regulujący
cały rynek sprzedaży. Fundamentalne stają się argumenty oraz siła przebicia.
– W ciągu 15 ostatnich lat pracując w branży medycznej z całym przekonaniem
mogę stwierdzić, że na polskim rynku brakuje wielu produktów farmaceutycznych.
Firmy chcą gotowych rozwiązań i pomysłów na tu i teraz, natomiast praca nad
projektami wymaga poświęcenia i czasochłonności – podkreśla Urszula Markowicz-
Jureczko.
W związku z tym droga do pozyskania pieniędzy na projekt była bardzo wyboista,
pełna wielu również negatywnych emocji i trwała kilka lat. – Cały czas jednak
wierzyłam, że projekt uda się zrealizować. Byłam nieustępliwa w swoich działaniach,
ale tego nauczyło mnie życie. Pracując jako przedstawiciel medyczny szukałam
inwestorów, którzy poświęcą swoje środki na długotrwałe badania, jednak
rozczarowałam się brakiem ich zrozumienia i pośpiechem komercjalizacji – wyjawia
właścicielka AXYZ.
Zaznacza na koniec, że wielu innowatorów dąży do usprawniania życia, jednak
niejednokrotnie problem stanowią wysokie koszty prac badawczo-rozwojowych.
– W moim odczuciu to niezależność finansowa owocuje nieporównywalnie lepszymi
wynikami prowadzonych badań, a co za tym idzie może przeradzać badania
podstawowe w etap wdrożenia – puentuje.
„By dzieci znów cieszyły się życiem” to hasło przyświecające temu innowacyjnemu
projektowi firmy AXYZ Urszuli Markowicz-Jureczko. Więcej o projekcie i całej
działalności przedsiębiorstwa można przeczytać na: www.axyz-poland.eu
Kontakt
AXYZ Urszula Markowicz-Jureczko
ul. 1 Maja 8, 43-250 Pawłowice
+48 511 899 882
www.axyz-poland.eu
Damian Baran